Penulis Skrip Kehidupan

 بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakaatuh...


Hari ini, kita duduk sebentar. Fikirkan.

Saki baki umur yang ada ini, apa yang Allah sudah aturkan buat kita. Adakah kita masih bernafas pada hari ini sekadar untuk bangun pagi dan teruskan kehidupan seperti biasa? Di mana kita berada sekarang? Mengapa Allah letakkan kita di situ? Bukan saja-saja Allah menulis di buku takdirmu. Bukankah Allah itu penulis skrip kehidupan yang terhebat?

Cuba bayangkan. Andai kita rasa aturan hidup kita ini sudah terlalu banyak yang dialami, sudah terlalu kenyang dihidangkan dengan ujian, sudah terlalu sesak dihentak dugaan, mari fikir sejenak berapa banyak nikmat Allah yang kita tak sedar? Dalam surah Ar-Rahman, “Maka nikmat Tuhanmu yang manakah yang kamu dustakan?”

Dan cuba kita renungkan. Kisah kehidupan manusia ini bermacam-macam, hebatnya penulis skrip ini. Sedangkan untuk menggarap kehidupan seorang insan saja pun belum tentu kita dapat lakukan, apatah lagi seluruh kehidupan di dunia ini. Allahu Allah.

Sesuatu untuk kita renungkan di hujung minggu. Jangan asyik leka saja dibuai rehat yang panjang, hingga dalam celik pun kita kadangkala terlena hatinya. Ingatkah dikau akan selendang hamba dan khalifah yang tersarung di bahu itu? Selamat berjuang wahai mujahid mujahidah, Allah bersamamu.

Be strong, fi hifzillah :)

This entry was posted on . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response.

Leave a Reply